Lenfatik sistem, bağışıklık sisteminizin bir parçasıdır. Sıvıyı vücudunuzda hareket ettirerek atık, bakteri ve virüsleri toplar. Lenf düğümleriniz, atıkları filtreler ve vücudunuzdan temizler. Lenf sistemindeki herhangi bir sorundan kaynaklı oluşan tıkanıklık, lenf ödeme sebep olur.

İki çeşit lenf ödem vardır:

1. Primer lenf ödem, doğuştan lenf bezlerinin eksik olması ya da az çalışmasıdır.
  2. Sekonder lenf ödem, genellikle kanser tedavisinin bir parçası olarak lenf bezlerinin çıkarılması veya hasar görmesi sonucu oluşur.

Lenf ödem tedavisinin amacı, ödemi azaltmak, lenf sistemini hızlandırmak ve enfeksiyon gelişimini önlemektir.

Lenf ödem tedavisi için kullanılan fizik tedavi tekniği “kompleks boşaltıcı fizyoterapi” olarak adlandırılır. Bu teknik dört komponentten oluşur;

Manuel lenf drenajı: Ödemli bölgeden lenf sıvısının alınıp vücudun çalışan bölgelerine drene edilmesidir. Tamamen el ile yapılan bir drenaj yöntemidir.

Kompresyon bandajı / çorabı: Manuel lenf drenajı ile aktive olmuş lenf sisteminin etkinliğini korumak amaçlı uygulanan özel bir bandajdır. Kompresyon çorabı ise drene edilen sıvının korunması için hastaya özel olarak yapılır.

Cilt bakımı: Lenfödem bulunan deride cilt kuru, sert ve aşırı hassastır. Enfeksiyon riskinin önlenmesi için tedavinin bir parçasıdır.

Egzersiz: Lenfödem hastalarında sıvının drene edilmesine kas aktivitesi yardımcı olur. Yapılan egzersizler sıvının daha kolay drene edilmesini sağlar ve iyileşme sürecini hızlandırır.

Lenf ödem kontrol altına alınabilinen bir hastalıktır. Tedavi seansları yaklaşık bir saat sürer.